Izdavač: Otokar Keršovani, Rijeka, 1980

Nema na stanju

Dodaj na listu želja
Dodaj na listu želja

Opis

Albert Speer i Hitler

Sećanja iz Trećeg Rajha u neku su ruku autobiografija tog potomka ugledne građanske porodice, a ne samo memoari iz vremena koja su krvavim slovima ostala zapisana u svetskog istoriji. U završnom poglavlju svoje knjige, taj arhitekta i ministar koji je imao i znanja i uvida piše: “Nisam hteo izvestiti nego i shvatiti”. To, međutim, nije samo kraj knjige, već i svršetak jednog života. Eugene Davidson, predsednik ustanove Foundation for Foreign Affairs, autor knjige o procesima ratnim zločincima, nakon što je pročitao rukopis Šperovih memoara, zapisao je da tom tekstu nije cilj opravdanje, a pogotovu ne odbrana, nego da je to “neuporedivo svedočanstvo i iznad svega dragocen dokument”.

Albert Šper (Berthold Konrad Hermann Albert Speer  Manhajm, 19. marta 1905 — London, 1. septembar 1981) je bio nemački arhitekta i jedan od petorice najviših zvaničnika nacističke vlade – Hitlerov ministar naoružanja. Punih 12 godina nalazio se u neposrednoj blizini Hitlera, bio njegov ljubimac i česti intimni sagovornik. Šper je zauzeo mesto preminulog arhitekte Toosta i 1934. godine postao je Hitlerov savetnik za građevinarstvo. Od tada on je bio vezan uz Firera svoijm jedinstvenim i protivrečnim položajem – kao graditelj svetske prestonice Germanije, ako gost na noćnim sastancima uz čaj u Kancelariji Rajha i u Hitlerovoj  planinskoj rezidenciji, kao tehnokrat i organizator čuda ratne prizvodnje i na kraju kao iznenadan i snažan protivnik.

Albert Šper Albert Speer
Albert Šper Albert Speer

Od početka do propasti Trećeg Rajha Albert Šper je imao idealnu mogućnost posmatranja: pripadao je najintimnijem Hitlerovom krugu, bio je moćan, a kako je u određenom smislu bio i nekakav autsajder, mogao je hladno posmatrati i izoštriti svoj pogled.

Svoju distanciranost zadržao je do kraja. Nakon Šperove izjave na procesu u Nirnbergu, Gering je rekao da on u stvari njima nije nikada ni pripadao – ” Nikada mu nismo smeli verovati”.

Autor Šper, Albert Autor Šper, Albert Naslov Sjećanja iz Trećeg Reicha / Albert Speer ; s njemačkoga preveo Tomislav Kurpis Jedinstveni naslov Erinnerungen. hrv Vrsta/sadržaj tыpe of material dokumentar.lit. Jezik hrvatski Godina 1980 Izdavanje i proizvodnja Rijeka : “Otokar Keršovani”, 1980 (Beograd : Kultura) Ostali autori Kurpis, Tomislav Fizički opis 519 str. ; 25 cm Zbirka Biblioteka Svjedočanstva ; sv. 7 Napomene Prevod dela: ErinnerungenBilješke: str. 463-518.ISBN (Karton sa omotom) Predmetne odrednice Drugi svetski rat 1939-1945 – U sećanjima

Dodatne informacije

Autor

Godina